Sivu 1, 1:sta

Vain kieletkö yleissivistyksen mittareita

ViestiLähetetty: 10.02.2008 09:55
Kirjoittaja Antti Roine
Suomessa yleissivistävän koulutuksen tasoa mitataan ylioppilaskirjoitusten avulla. Tulosten perusteella oppilaiden taitoja voidaan verrata keskenään, koska koe on sama eri puolilla maata. Ylioppilaskirjoitusten perusrakenne ei ole kuitenkaan kehittynyt vaikka maailma muuttuu nopeasti. Kirjoituksissa kielillä on suhteettoman suuri painoarvo verrattuna kielten merkitykseen meidän taloudellisen ja henkisen hyvinvointimme kannalta.

Kieli on vain yksi työkalu tai väline, jonka avulla ihmiset voivat toteuttaa todellisia päämääriään. Kielen avulla tietoa, ideoita, tavoitteita ja tunteita voidaan välittää toisille ihmisille. Tämä sama homma sujuu yleensä lähes kaikilla kehittyneillä kielillä yhtä tehokkaasti. Sen sijaan kielellä välitettävän tiedon määrä ja laatu kasvaa kiihtyvällä vauhdilla ja oleellista on miten me osaamme tätä tietoa käyttää.

Nykyisissä ylioppilaskirjoituksissa tärkeää on osata sanoa sama tieto usealla eri kielellä kieliopillisesti oikein. Eli jos oppilas osaa sanoa, esimerkiksi "en tiedä miten sähköä tehdään" kieliopillisesti oikein kuudella eri kielellä hänet voidaan palkita kuudella laudaturilla. Mutta jos hän hallitsee täydellisesti kemian, fysiikan, biologian, historian, psykologian, uskonnon ja maantiedon kysymykset hän voi saada vain yhden ällän.

Tilanne on yhtä absurdi kuin jos oppilas joka osaa ajaa Opelia, Skodaa, Volvoa, Mersua, Fordia ja Ladaa palkitaan kuudella laudaturilla, mutta oppilas joka osaa ohjata Opelia, helikopteria, jumbojettiä, sukellusvenettä, valtamerilaivaa ja Hornettia palkitaan vain yhdellä ällällä.

Kielien määrä maapallolla vähenee kiihtyvää tahtia, suurin osa on jo kadonnut. Tekninen kehitys yhdistää kansakuntia ja luo toisaalta nopeasti uutta sanastoa ja merkityksiä. Tässä valossa vaikuttaa ilmeiseltä, että pitemmällä aikavälillä ainoastaan englannin kieli tulee jäämään jäljelle. Tätä ennen tekninen kehitys tulee siirtämään vähitellen kirjoitetun ja myös puhutun kielen kääntämisen tietokoneille.

Kehityksen suuntaa voidaan yrittää kääntää jos se näyttää huonolta. On kuitenkin helppo kuvitella, että yhteiskunta, jossa kaikki puhuvat samaa kieltä ja yleissivistyksen taso on korkea menestyy ja kukoistaa. Se sijaan on vaikeampi uskoa, että yhteiskunta, jossa kaikki puhuvat eri kieltä ja muun yleissivistyksen taso on matala voisi menestyä erityisen hyvin.

Kielien merkitystä ei ole kuitenkaan mitään syytä vähätellä, mutta ylioppilaskirjoituksissa myös muille tärkeille asioille ja aineille on saatava niiden todellista merkitystä vastaava painoarvo.

Antti Roine
Ulvila 26.4.2001
__________________________________________________________
Julkaistu:
Satakunnan Kansa, 24.4.2001,
Tekniikka & Talous, 26.4.2001
Turun Sanomat 29.4.2001 0:47:36
http://www.turunsanomat.fi/mielipiteet/ ... :0:0:0:0:0: